אתם נתקלים בהם מדי יום. על המדרכה או על הכביש. בחניון או בגינה ליד הבית. אך מעולם לא הבחנתם בהם. כן, אנו מדברים על אותם המכסים לביוב. אם תביטו עליהם יום אחד, תשימו לב כי הם מופיעים במגוון רחב של צבעים וצורות, עגולים, מרובעים, שחורים אדמדמים או אפורים. מבט נוסף יגלה לכם כי אפילו נוספה להם טקסטורה, ומישהו החליט גם להוסיף לוגו עירוני או של החברה שיצרה את המכסה. אז ממה הוא עשוי ואיך הוא מיוצר?

ממה מיוצר מכסה לביוב?

למרות שמכסים רבים מיוצרים מיצקת בטון, היום נהוג להשתמש עם מיכסי פיברגלאס. למרות שנשמע כאילו מדובר בחומר קליל כמו מכסה פלסטיק, בפועל לפיברגלאס יש יתרונות רבים, ולכן הבחירה דווקא בחומר זה למכסה לביוב. אולי תופתעו לשמוע אבל למעשה המכסה המפריד ביניכם לבין טונות של ביוב הוא למעשה זכוכית. נכון, לא מדובר באותה זכוכית ממנה מורכבת זגוגית החלון שלכם, אלא מחומר חזק בהרבה ומבוסס על חיבור של סיבי זכוכית, ופולימרים שונים, היוצרים חומר קליל וחזק להפליא.

מדוע לא לייצר את המכסה מברזל?

במדינות רבות בעולם עדיין משתמשים במכסי הביוב הישנים, אלה העשויים ממתכות כבדות. למתכת שני חסרונות עיקריים. מחד, היא כבדה מאד – יתרון בשמירה על זרם הביוב מתחת לאדמה, והפרדה מגורמי חוץ או מבני נוער המנסים להרים את המכסה. החיסרון? מרבית המתכות מחלידות, ובמגע עם מים נשחקות עם הזמן. כמו גם עלותם הגבוהה, והתחזוקה השוטפת – הופכים את מרבית המתכות לחומר לא יעיל למטרה זו.

איך מיוצר המכסה?

לאחר שהבנו מדוע נבחר דווקא הפיברגלאס לחומר המועדף ליצור מכסה בטון נדבר על התהליך עצמו. החומר המשמש ליציקה הוא שילוב של פולימרים שונים, לעתים מעורבים באפוקסי או במגוון רחב של כימיקלים היוצרים חומר חזק ויציב, אך עם זאת ניתן לעיבוד בקלות, כאשר הוא מחומם למצב נוזלי. שילוב של סיבי הזכוכית (פיבר-סיב, גלאס-זכוכית) עם הכימיקלים השונים יוצרים חומר שקל מאד לעצב, אך מרגע שעוצב ויתייבש, יהיה קשה מאד לפרק אותו. אפילו כימיקלים חזקים, כמו אלה שנמצאים לעיתים בביוב, לא יוכלו לפגוע בו.

עיצוב

תהליך יצור המכסה מבוסס על יציקה של החומר לתוך תבנית מוכנה, הכוללת את הטקסטורה המיוחדת, נקודות או מלבנים שיהיו על חלקו העליון של המכסה, וכן נבחרת הצורה הסופית שתהיה למכסה. האם יהיה מרובע או עגול? מה יהיה עוביו? החומר נשפך לתבנית המוכנה, מעורבב היטב עם חומרים הגורמים ליציקה להישאר חזקה, ולאחר שהתקרר והתייבש הוא מוכן לשלב הבא – צביעה.

צביעת המכסה

הצביעה מתבצעת לא רק על מנת להעניק למכסה מראה ייחודי, אלא גם על מנת להוסיף שכבת הגנה הדוחה מים, ומונעת מהכימיקלים לגרום להתיישנות החומר ממנו עשוי המכסה. כך, באמצעות שימוש בפולימרים המיוחדים, וצביעה דוחה מים או לכלוך מיוצר מכסה קליל יחסית, שיוכל לעמוד גם במשקלה של משאית.