ישראל נמצאת היום במשבר תשתיתי. עם תחבורה ציבורית מסורבלת שהאמינות שלה נמוכה, שרק 25% מהתושבים בישראל משתמשים בה באופן קבוע לנסיעות, לעומת 40% במדינות המערב. הכבישים במרכז הארץ הם העמוסים ביותר בין מדינות ה-OECD, מספר תאונות הדרכים רק הולך ועולה והיום ברור שאיכות החיים שלנו תלויה בפיתוח תשתיות בפריפריה ובמרכז, מערכות להסעת המונים, מסילות ברזל לרכבות וכדומה.

אז לפני הכל, קצת נתונים. בשנה האחרונה הצטרפו לכבישי ישראל כ-150 אלף כלי רכב נוספים נטו. הונחו 84 ק"מ של מסילות רכבת חדשות ונסללו 83 ק"מ של כבישים בין עירוניים. מספרים לא רעים בכלל, שמצביעים על התפתחות תשתיתית יפה ומואצת. עם זאת, חשוב לדעת שישראל נמצאת כיום במקום הראשון בצפיפות הכבישים בין מדינות ה-OECD. עומסי התנועה רק מחמירים בכל שנה, כאשר יותר ויותר מכוניות חדשות עולות עליו. למרות ההשקעה בתחבורה הציבורית, הנתונים מצביעים על שימוש שהולך ויורד. ב-2016 גמעו כלי הרכב בישראל קילומטרז' של כ-57 מיליארד ק"מ, עליה של 4.4% מהשנה הקודמת.

בעשורים הקרובים, על פי המגמות הנוכחיות, האוכלוסייה הישראלית רק תלך ותגדל, וגם כמות המכוניות על הכביש. אז מה עושים כדי לשנות את המצב? ובכן, משרד התחבורה הציג בגאווה בשנים האחרונות לא מעט פרויקטים לפיתוח תשתיות, שאמורים להכין אותנו לשנים הבאות. הפרויקטים כוללים רכבות מהירות מקריית שמונה לאילת, מערכות להסעת המונים וכלי רכב אוטונומיים. התכניות השאפתניות מנסות להתמודד עם אתגרי העתיד בהיבט התשתית של מדינת ישראל ב-20 השנה הקרובות.

נתיבים להסעת המונים

אחת המגמות הגדולות ביותר בתחום התשתיות בישראל הוא פיתוח תשתיות הסעת ההמונים, כלומר, התחבורה הציבורית. אחת החברות שלקחה את הפרויקט תחת חסותה היא חברת "נתיבי ישראל", שמשקיעה עשרות מיליארדים בפרויקטים לחמש השנים הקרובות, כולל תשתיות רכבת, הרחבת נתיבים ושדרוג מחלפים. כך למשל, כביש 2 (כביש החוף), אחד הכבישים העמוסים בישראל, ישודרג ויורחב. בכבישים 4, 5 ו-461, גם הם כבישים מרכזיים, יסללו נתיבי תחבורה ציבורית, במטרה לעודד את השימוש באוטובוסים. במסגרת התכנית ייסללו שלושה כבישים חדשים, ועשרות כבישים נוספים יעברו שדרוג בטיחותי או הרחבה בשנים הקרובות.

רכבת ישראל

במסגרת תכנית משרד התחבורה, עד 2040 רוב החיבורים הבין-עירוניים יבוצעו באמצעות מסילות רכבת. הרעיון הוא לחבר את קריית שמונה לאילת תוך הוספת תחנות ושיפור תשתיות הרכבת בישראל. בתכנית כמובן לוקחת חלק חברת רכבת ישראל, שמתוכננת להכפיל את אורך מסילות הברזל שלה עד 2040. החברה שואפת להפוך את מספר התחנות ל-120, לעומת 68 הקיימות כיום, ולרכוש רכבות שמסוגלות לנסוע במהירות של 250 קמ"ש (לעומת הרכבות הנוכחיות שנוסעות במהירות של 160 קמ"ש).

כשמדובר בהרחבת תשתיות רכבת אחד הפרמטרים החשובים ביותר הוא איכות המוצרים המשמשים לתהליך הבנייה. החל מצינורות ניקוז ועד מכסה לרכבת ישראל – מוצרים איכותיים יוצרים תשתית איכותית. במדינה כמו ישראל, שנמצאת גם ככה במשבר בתחום, ברור לכל שאי אפשר להתפשר על איכות. חברת מנשה ברוך ושות' בע"מ נוסדה בשנת 1965 ומאז מספרת מוצרים לענף התשתיות עבור החברות הגדולות ביותר בישראל, בהן רכבת ישראל, חברת החשמל ובזק. אנחנו מייצרים ומשווקים מכסה לרכבת ישראל ומוצרים נוספים באיכות הגבוהה ביותר בשוק, תוך מקצוענות בלתי מתפשרת ויכולת סיפוק גבוהה.