אחד המוצרים הנצרכים ביותר בשנים האחרונות, ונראה שגם בכמה העשורים הבאים הוא הדלק. מיליוני מכוניות בישראל הפועלות על סוגים שונים של דלק, לרבות סולר, הפכו את תחום תחנות הדלק למבוקש ביותר, ויזמים רבים מתעניינים בתהליך הקמת התחנה. היות ומדובר במבנה שעשוי להוות סיכון משמעותי לסביבתו לא ניתן להקים תחנת דלק בכל מקום, ויש לעמוד בדרישות קפדניות ביותר הקשורות לשמירה על איכות הסביבה, וכן דרישות בטיחות, מעבר לקבלת היתרי הבנייה ורישיון עסק. ננסה לעשות קצת סדר בדברים.

כאשר מתכננים תחנת דלק יש לקחת בחשבון את כל השיקולים הקשורים לבטיחות הסביבה. תחנות דלק בדרך כלל רחוקות מאזורים מיושבים, אך ישנן גם כאלה המוצבים במרכזי הערים. לאחר קבלת כל האישורים הנדרשים, ניגשים לתכנון הפרטים הקטנים. אז אילו אישורים תצטרכו לקבל על מנת להתחיל לתכנן תחנת דלק?

האישורים להם תזדקקו על מנת להקים את תחנת הדלק

לפני שמתכננים את תחנת הדלק חשוב לבדוק כי היא ממוקמת על כביש בו יש לפחות שני קילומטרים מכל צד של התחנה. חלק מהרשויות עשויות לאשר הקמת תחנת דלק גם על כבישים קצרים יותר, אך במרבית המקרים יעדיפו שמיקום תחנת הדלק יהיה על כביש מרכזי. כמו כן שלבי התכנון אינם נגמרים בועדת התכנון והבניה. במהלך התכנון סביר להניח כי  הודעה תפנה אותך גם לגורמים נוספים, בעלי החלטה בתחום ולהם הנחיות קפדניות אחרות בכל הנוגע להקמת תחנת הדלק, ביניהם ניתן למצוא את משטרת ישראל ומכבי האש,  משרד העבודה והרווחה והמשרד להגנת הסביבה.

ואחרי כל זאת לאחר שקיבלתם את כל האישורים הנדרשים, תכננתם את עיצוב התחנה, לרבות כל הפרטים הקטנים הקשורים לבטיחות כמו מכסה לתחנת דלק, מעצורים למשאבות וציוד לאבטחת אש,  עם גמר התכנון והבנייה, תצטרכו להגיש בקשה מיוחדת לרישוי של התחנה החדשה במסגרת חוק רישוי עסקים במועצה האזורית או הרשות המקומית הרלוונטית בה התחנה מוצבת.

הוספת מבנים נוספים לתחנות הדלק

תחנות הדלק אינן מרוויחות רק ממכירת הדלק עצמו, אלא גם ממגוון שירותים משלימים. בין השאר ניתן למצוא בהן חנויות נוחות, בהן ניתן לרכוש אביזרי רכב שונים, שתייה ומזון מהיר, סיגריות, ומגוון רחב של מוצרים טכנולוגיים שונים. כמו כן תחנות דלק רבות מקימות בתחומן גם עמדה אוטומטית או ידנית של שטיפת רכב, המשרתת את הרכבים המתדלקים במקום – והסימביוזה בין עסקים אלה הופכת את תחנת הדלק לריווחית במיוחד.

שיווק תחנת הדלק – תכנון אדריכלי מיוחד ושילוט

באזורים עירוניים או באזורים חשוכים במיוחד, קיימת חשיבות רבה לניתוב התנועה אל תחנת הדלק. יש המעצבים את תחנת הדלק בצורה בולטת במיוחד, או אפילו הייטקיסטית, ואחרים משתמשים בשילוט ניאון זוהר. כמו כן ברחובות והכבישים הצמודים לתחנת הדלק מתוכננים שלטי פרסומת שונים, שחלקם נראים כשלטי הכוונה עירוניים לכל דבר, המעדכנים את נהגי המכוניות כי יש תחנת דלק קרובה.

לסיכום, תכנון תחנת דלק אינו תהליך פשוט. יש לקחת בחשבון כי לעתים קבלת האישורים להקמת התחנה אורכת שנים, ומדובר בסכום השקעה לא מבוטל. שיתוף פעולה עם מפעילי חנויות נוחות וספקי שטיפת מכוניות, יכולים לסייע במימון ההוצאות השוות, ולייצר עסק ריווחי עם תזרים מזומנים מכובד לאורך זמן.