כפי שכל מהנדס, אדריכל ומתכנן יודעים, בפרויקטים גדולים של תשתיות ובנייה יש חשיבות אדירה גם למה שנמצא מתחת לפני השטח ומה שנסתר מהעין, לא פחות מאשר מה שגלוי לעין. בהקשר זה, מערכות איכותיות לניקוז מים הן ללא ספק מרכיב חשוב ואף קריטי לעמידות, בטיחות, עמידות ושימושיות של פרויקטים רבים, מתשתיות עירוניות כוללות ועד מתקנים ספציפיים יותר. ריכזנו עבור קהל לקוחותינו וגורמים מקצועיים נוספים המלצות לתהליך ההקמה של מערכות ניקוז מתקדמות ואמינות. במאמר זה נתמקד בניקוז עירוני.

חברת מנשה ברוך ושות' פעילה בתחומי פעילותה כבר מעל 50 שנה ומציעה פתרונות, שירותים ומוצרים ברמה הגבוהה ביותר ועם אמינות ואיכות ללא פשרות – מוצרים מנצחים לענף התשתיות והבנייה.

הרכב מערכות הניקוז העירוניות

  • חיצוני: מערכות איסוף והובלת נוזלים, הגנה משיטפונות באמצעות תעלות ייעודיות, התקנת מעבירי מים במקומות מועדים, בניית מפלים וסוללות הגנה ומתקנים שונים בהתאם לתוואי השטח ודרישות הניקוז.
  • פנימי: המערכות הפנימיות של פעילות הניקוז, נמצאות מתח לאדמה ו/או מתחת למבנים, מדרכות, כבישים ואלמנטים אחרים בתשתית העירונית. כולל למשל תעלות פנימיות, אתרי קליטת המים והנוזלים, תעלות להובלת המים לאתר הסופי לטיפול בהם. זהו החלק המורכב יותר לביצוע, הרבה בגלל העבודה בעומק והימצאותם של היבטי תשתית אחרים במתחם.

תכנון פרטני ומוקדם של מערכת הניקוז

בישראל, דרישות התכנון של מערכות ניקוז אינן שלמות למרבה ההפתעה ובמקרים רבים מצטיירת תמונה שאין הבנה מעמיקה לגבי חשיבות מערכות אלו והתכנון המדויק שלהן. מערכות ניקוז אמינות, עמידות ואשר מאפשרות התאמה גם לדרישות משתנות לאורך השנים הן כאלו שתוכננו באופן פרטני, מקצועי ומוקדם, ע"י מהנדסי ניקוז מיומנים ולפי אמות מידה בינלאומיות.

ניקח למשל את נושא הקולטנים, אותם חלקים במערכת הניקוז המיועדים לקליטת המים במרחב העירוני והעברתם למערכות הניקוז הפנימיות. יש לתכנן את מיקום, כמות וסוג הקולטנים בצורה מדויקת וצופה פני עתיד, עם שיעורי ההסתברות הרלוונטיים ותוך הבנה שהצטברויות של לכלוך מורידות משמעותית את כושר ההולכה של הקולטנים לאורך השנים.

להבדיל, במיקום עירוני בו ישנם שיפועים טבעיים ואין מקומות נמוכים באופן אבסולוטי, ניתן גם לתכנן מערכת ניקוז ללא קולטנים ואף ללא תיעול.

מערכת התיעול

במערכות ניקוז עירוניות, המטרה של התקנת מערכת תיעול הינה לצמצם למינימום את אי הנוחות לתושבים ולסביבה עקב זרימת כמות גדולה של מים במרחב. חשוב לתכנן וליישם תיעול נכון וחכם, התקנה במיקומים הנמוכים והמועדים להצפות, במיקומים עם תנועה רבה (מעברי חציה או צמתים ראשיים למשל).

לצד תעלות הניקוז העליונות והתת קרקעיות, יש לתת מענה אופטימאלי גם לשיפועים ולהתחשבות ב"זרימה" האנושית והטבעית במרחב העירוני. כך למשל יש להתחשב בשיפועים ולצורת הכבישים, המדרכות ושאר תשתיות דומות. פס ההצפה בשולי כבישים צריך שלא יעלה על רוחב של 2 מטרים בקרבה למעברי חציה למשל וגם באזורים עם פעילות ציבורית רבה.