אם אתם משפצים את המתחם או מתכננים לבדוק מתחם חדש וזקוקים למכסה בטון על מנת לכסות את פתחי הביוב, נתקלתם בוודאי במגוון רחב של דגמים המיוצרים על ידי חברות שונות. על מנת לבחור את מכסה הבטון לביוב שלכם חשוב לקחת בחשבון מספר גורמים עיקריים:

גודל המכסה ועוביו

החלק החשוב ביותר בבחירת מכסה בטון לביוב הוא גודל המכסה ועוביו. יש להתאים את המכסה באופן מושלם לפתח אותו הוא אמור לכסות. אם מדובר בפרוייקט חדש ניתן להתאים את הפתח למכסה מסויים, אך אם מדובר בפרוייקט קיים ומחליפים מכסה בטון ישן, חשוב לשמור על אותו הגודל.

מכסה חזק מבטיח עמידות גבוהה לאורך זמן

כאשר בוחרים מכסה לביוב חשוב לבחור מכסה המיוצק מחומר חזק. יצקת בטון יכולה לעמוד בפני לחצים הבאים מכיוונים שונים, הן מעל המכסה, במידה והוא מותקן על כביש או באיזורים בהם יש עליו תנועה בלתי פוסקת, והן בלחצים העלולים להיות מופנים מתוך תשתית הביוב. מכסה שאינו חזק מספיק עלול במקרה של לחץ מאסיבי להפתח או להשבר ולתת לשפכים בעלי ניחוח לא נעים, המסוכנים גם מבחינה בריאותית, לצאת החוצה ולהציף את השטח.

עיצוב אסתטי

עם ההתפתחות הטכנולוגית ניתן היום לבחור בפתחי ביוב בעיצובים שונים, המתאימים מבחינה אסתטית לקרקע עליה הם מוצבים. מדובר בעיצוב יצקת מתכת או בטון שניתן לעצבה מראש בצורות שונות, ואפילו למתג אותה במקרים מסויימים לפי לוגו של רשות עירונית כלשהי. ניתן למצוא מכסים המעוצבים בצורה עגולה או מרובעת בהתאם לדרישה בשטח של המכסה.

הבטיחות מעל לכל – בחרו מכסה ביוב העומד בתקן

בישראל קיימים תקנים מחמירים בכל הנוגע למכסה הביוב. יש לייצרם על מנת שיעמדו בלחצים רבים, עליהם ליצור חציצה מולחטת בין צינורות השפכים השונים לבין פני השטח מעל, כך שבכל מקרה, גם במקרים של לחץ גבוה ביותר העובר בפתחי הביוב והניקוד, או במקרה של גשמים מכסה הביוב לא ישבר ולא יזוז, ויוכל להמשיך להגן על המדרכה או הכביש עליהם הוא מותקן. כמו כן מכסי ביוב המותקנים באיזורים בהם יש תנועה של הולכי רגל או רכבים צריכים להיות שטוחים לחלוטין, ולא לבלוט מעל פני השטח בצורה המהווה סכנה לרכבים או לעוברים ושבים.

ממה עשויים מוצרי יצקת?

תחום מוצרי יצקת הינו נרחב והוא מכיל בתוכו את כל אותם המוצרים המשמשים בתעשיות שונות ומכילים תערובות של ברזל ופחמן, ולעיתים משולבים בחומרים נוספים על מנת להעניק להם תכונות מסויימות כמו עוצמה, פריכות או עמידות גבוהה בפני כימיכלים אחרים. מוצרי יצקת משמשים בעיקר בעבודה עם תשתיות שונות כמו תשתיות מים, ביוב ואף לעיתים חשמל ותקשורת.

קיימים גם מוצרים המורכבים מיצקת בטון ונחשבים לחזקים ביותר, ואינם נוטים להחלד בקלות לכן משתמשים בהם בכל איזור בו ישנה רמת לחות גבוה ובמיוחד בצינורות וכמכסים לפתחי ביוב או צינורות מים.