ביובית היא למעשה משאית גדולה, אליה מחובר צינור אשר מוכנס לתוך מערכות הביוב השונות. זאת על מנת למלא את התפקיד העיקרי של הביובית, כפי שמוגדר בתקנות הרשמיות בישראל כייום: "הרקת בור רקע או בור ספיגה, וסילוק השפכים שהצטברו בו". את מטרת העל האמורה ניתן להשיג, מבחינה מעשית, במספר דרכים.

בנקודה הזו, נדרש להיכנס מעט לעובי הקורה ולסקור מהן הפעולות שמבצעת הביובית כדי להגשים את מטרת העל שפורטה מעלה. הראשון הוא ניקוי מאסיבי של צנרות הביוב, מכל אותם מזיקים שנוטים להצטבר בהם: ניירות, שערות וכן הלאה. הניקוי נעשה לרוב באמצעות לחץ מים, ובהתזה של מים, בעוצמה גבוהה, לתוך הצינורות במטרה להוציא מהם גם את הלכלוך העקשן ביותר.

תכלית אחרת של הביובית היא לבצע שאיבה של תכולת הביוב בעזרת משאבה הידראולית או פנאומטית , מה שמסייע להתמודד עם סתימות אפשריות. השאיבה נעשית אל פנים מיכל הממוקם על גבי הביובית, כאשר עקב המשאבה החזקה הפועלת ניתן לשאוב בכמות גדולה מאד, ובפרק זמן קצר במיוחד. ואגב, בחלק מהמקרים נעשית השאיבה כפיתרון מונע, כלומר, כדי למנוע את עליית הביוב על גדותיו.

הגורמים הפועלים בשדה המשחק

תפעול ביובית, כפי שניתן בוודאי להסיק, הוא עסק למקצוענים בלבד. מבחינה מעשית, מדובר כאן על חברות הפועלות בתחום האינסטלציה והביוב גם יחד. בעת בחירת חברה שכזו יש לסקור את הניסיון המקצועי שלה בתחום, וכן לראות שהיא מחזיקה בכל האישורים הנדרשים לצורך פעילותה, בין השאר על ידי המשרד להגנת הסביבה.

היבט חשוב אחר נוגע לצורך המיידי להתמודד עם אותן בעיות חמורות במערכות הביוב, כפי שפורט מעלה. חברות רבות הפועלות בתחום מקפידות להיות זמינות בכל שעות היממה, ובכל ימות השבוע, אם כי פנייה בשעות לא שגרתיות תייקר, כמובן, את המחיר הנדרש עבור השירות