הכנת הגג לאיטום לאחר יציקת בטון

עבודות בנייה הינן מורכבות מאוד וחייבות להיעשות על פי תכניות מסודרות ומאושרות על ידי מהנדסים מוסמכים. בכל בנייה יש מספר שלבים. יש את שלב השלד ובמסגרתו מבצעים יציקות בטון שמתחילות מהמסד ומסתיימות בגגות. יציקות הבטון מתבצעות על פי תכניות קונסטרוקציה של מהנדסים. הן כוללות רצפות, עמודים תומכים וגגות וחשיבותן גדולה מאוד. כל אלו מהווים שלד מזוין שמחזיק את כל כובד משקלו של המבנה וסביבו בונים את הקירות החיצוניים והפנימיים. יציקת גג משלימה למעשה את בניית הבית והיא מתבצעת בשלב הסופי.

הכנה ליציקה

לפני יציקת גג בטון יש להכין מספר דברים. יש לבדוק את מפלס הגג ואת שטחו בהתאמה לתכניות. יש לבדוק את קונסטרוקציית הברזל ולוודא שהיא אושרה על ידי מהנדס. הקונסטרוקציה הינה רשת ברזלים בגדלים וקטרים שונים ונועדה ליצור מערכת מלוכדת שנקראת בטון מזוין. כן, יש לבדוק שקיימים קוצי ברזל על העמודים המתחברים אל הגג. לקוצים יש תפקיד מקשר חשוב. יש להכין את התבנית שעשויה לרוב מעץ או לוחות עץ. הן נתמכות במגדלי תמיכה מברזל שתפקידם לשאת את משקל הבטון היצוק עד להתייבשותו. לאחר סיום עבודת ההכנה יש להזמין את מערבלי הבטון. הבטון המוזמן מיוצר על פי הזמנת המהנדסים שקובעים את הרכבו והתוספים השונים שנועדו לחיזוקו.

אופן היציקה

את יציקת הבטון יש לבצע באופן רציף לכל המשטח כדי למנוח סדקים עתידיים וכדי לוודא שיש חיבור מושלם בין כל החלקים. לכן, ביציקת גגות רחבי מידה נהוג להזמין מספר מערבלי בטון שמזרימים את הבטון ברציפות. יש לוודא יציקה עם ויברטור כדי להעלות את צפיפות הבטון. בסוף היציקה יש להחליק עם "הליקופטר" על פני הבטון העליונים, וכן, לפלסו. איכות הבטון נבדקת פעמיים. פעם אחת על ידי מעבדות המפעל המייצר ומיד לפני שליחתו, ובפעם השנייה על ידי מעבדות מיוחדות שלוקחות דגימה ממנו לאחר היציקה. יש לוודא שהבדיקה אכן נלקחת ותוצאותיה מגיעות למזמינה. אישור כזה הינו חלק מהאישור הסופי לאכלוס המבנה. (טופס 4) לאחר היציקה יש לדאוג להרטיב את הבטון ולדאוג שיהיה לח עד התקשות מינימאלית הנדרשת על פי התקן. הדבר נחוץ לשם חיזוקו המרבי.

איטום הגג

לאחר התקשות הגג ניתן לבצע עבודות איטום הכרחיות. אלו נועדו למנוע חדירת מים בעונות הרטובות. מבחינים במספר סוגי איטום. אחד הטובים שבהם הוא איטום באמצעות יריעות ביטומניות. אלו עמידות בפני חום וקור קיצוניים ובפני פגיעות מכאניות. איטום מסוג אחר נעשה באמצעות זפת חמה תקנית. ניתן לבצע איטום על גגות גם באמצעות חומרי איטום משחתיים ונוזליים.  חומרי איטום אלו ואחרים מיוצרים מחומרים ביטומנים, פוליאוריטנים, אקריליים, צמנטים ועוד. על הבטון נהוג למרוח חומרים מקשרים שתפקידם לקשר בינו ובין חומרי האיטום מעליו. מומחים לאיטום מבצעים עבודות איטום לבתים ולגגות וכדאי לשכור את שירותיהם הטובים.