עם בוא הגשמים של החורף מקרים של הצפות מים בחניונים תת קרקעיים, הצפות ביוב ושלוליות ענק בחצר משבשים את השגרה שלנו. אם גם אצלכם הצפות של ביוב בחצר או בחניון בעונת החורף הן דבר שבשגרה הגעתם למקום הנכון. אתם תופתעו לגלות כמה בקלות אפשר למנוע את ההצפות בעזרת תחזוקה נכונה ונחוצה של מערכת הניקוז. את הפעולות הבאות כדאי לבצע כפעולות תחזוקה שנתיות למערכת הביוב, תעלות לבריכה שחייה ומשאבות המים.

בדיקה למכסי הביוב ומכסי בריכות

מכסה ביוב סגור היטב ונטול סדקים חיוני למניעת חדירה של מי גשם אל הביוב. במקרים בהם מכסה הביוב פתוח או סדוק, חדירת כמות גדולה של מי גשם תגרום להצפת ביוב וסתימה בביוב עקב כניסת חול ולכלוך אל הצנרת. אחת לשנה כדאי לבצע ניקוי לקווי הביוב ולוודא שמערכת הניקוז תקינה. מדובר בבדיקה המתבצעת על ידי איש מקצוע וכרוכה בתשלום, אך ההשקעה כדאית והכרחית למניעת תקלות ביוב חורפיות.

בדיקת תקינות למשאבות המים

בבנייני מגורים עם חניון תת קרקעי נדרשת בדיקה למשאבות המים. במקרה של תקלה במשאבות המים החניון כולו יוצף במים ונזקים משמעותיים ייגרמו לרכבים ולתשתיות של הבניין. בדיקה פשוטה של מערכות ניקוז יחד עם בדיקת המשאבות תוכל למנוע את התקלה, ולחסוך לדיירים בבניין לא מעט כסף.

אם אתם מתגוררים בבניין ישן כדאי שתדעו שחדירת שורשי עצים אל הצנרת גורמת לנזקים משמעותיים. שורשי העצים פוגעים בצנרת עד ליצירת סדקים המאפשרים חדירה של חול הגורם לסתימות. ניקוי יסודי של הצנרת כפעולת תחזוקה שנתית לקראת החורף יסייע במניעת הצפות והחמרת הבעיה. את ניקוי הצנרת מבצעים בעזרת לחץ מים גבוה יחד עם הזרקה של חומר כימי המונע את התפתחות השורשים. במקרים בהם נגרם נזק רב לצנרת ישנה ההמלצה תהיה על החלפת הצנרת כולה. נזקים דומים נגרמים על ידי צמחייה לתעלות בריכת שחייה.

מי אחראי על תחזוקה מערכות ניקוז בעיר?

המיקום של התקלה קובע מי אחראי לטפל בה. אם מיקום הסתימה הוא בין נקודת ניקוז בתוך דירה/בית פרטי עד לקו הראשי האחריות לתיקון חלה על בעל הדירה. אם הסתימה נמצאת בקו ביוב שנחשב לרכוש משותף של כמה דיירים האחריות על התיקון מוטלת על ועד הבית. אם מקור התקלה הוא מחוץ לקו הצנרת של הבניין האחריות לתיקון היא של הרשות המקומית.

מערכות ניקוז מטופלות בעזרת ביובית בגודל מתאים עם מנוע שאיבה מתאים. הביובית הקטנה מתאימה לפתיחת סתימות במערכות ביוב של בתים ובניינים במשקל של כ-8 טון. במקרים מורכבים של סתימות במשקל של עד 15 טון או עד 30 טון יש צורך בהזמנת ביובית גדולה יותר. גם סתימות בתוך תעלות של בריכת שחייה בבתים פרטיים או בתים משותפים מטופלות בעזרת ביובית. רכב הביובית מבצע גם שטיפות יזומות של קווי ביוב וגם מטפל בסתימות בצנרת.