בטון הוא אחד החומרים העיקריים בהם נעשה שימוש בפרויקטי בנייה שונים – החל מבנייה של מתחמי מגורים ועד לבנייה של מגדלי משרדים או שטחים תעשייתיים. על מנת להשתמש בתכונות הבסיסיות של הבטון כמו עמידות וחוזק ולהעניק לו תכונות נוספות נוצרו תרכובות מיוחד של בטון עם חומרים פלסטיים שונים שהקשר ביניהם יוצר תהליך כימי המסייע לבטון לעבור ממצב של נוזל למוצק חזק ועמיד במיוחד. תהליך זה מתבצע באמצעות פולימרים הנוספים לתרכובת אבקת הבטון הרגילה והשילוב שלה עם מים וחצץ ותוצריו מכונים בטון פולימרי.

סוגים שונים של בטון פולימרי

בטון פולימרי אינו אחיד. הוא נחלק למספר סוגים בהתאמת לשרפים והתרכובות השונות השותפים ביצירת החומר החזק. התכונות עשויות להיות עמידות גבוהה בפני טמפרטורות קיצוניות (חום או קור), עמידות בפני לחצים או משקל וכן יכולת התקשות איטית או מהירה בהתאם לצורך. מראה הבטון הפולימרי יזכיר פעמים רבות את הגרסה הקלאסית המוכרת של הבטון אלא אם נוספו גם חומרים אחרים לתרכובת המשנים את הצבע או הטקסטורה של המוצר המוגמר.
תרכובות רבות של בטון פולימרי אינן רעילות ולכן מאפשרות ליצור מתחמים עמידים וחזקים המשמשים גם בהקמת דוכני מזון וקייטרינג, מפעלי מזון ומתחמים המשמשים להזנה של כמות גדולה של אנשים. בנוסף, חומרים רבים המשמשים בהכנת התרכובת נוצרו כתוצאה ממחזור של פסולת חקלאית או עודפים של חומרי בניה ולכן לשימוש בבטון הפולימרי נוסף גם אספקט "ירוק" – סיוע לאיכות הסביבה"

איך משתמשים בבטון פולימרי?

בטון פולימרי משמש לבניה של מתחמים רבים בהם נעשה שימוש עד כה בתערובות בטון קלאסי. הוא משמש לבניה של שדות תעופה, מפעלים, רצפות וקירות כמו גם לבנייה של מתחמים דקורטיביים הכוללים בטון חשוף או בטון צבוע ומחופה על ידי אריחים שונים. יש לציין כי החיבור בין חלקי הבטון הפולימרי מתבצע בעיקר על ידי חומרים פולימרים נוספים כמו אפוקסי או שרפים אחרים השותפים בתהליך ייצור הבטון הפולימרי. תעלות בטון פולימרי הן אחד השימושים של חומר זה.

עלות הבטון הפולימרי

בעוד חלק מהבטון מיוצר ממחזור של חומרים, ייצור של תרכובות אחרות של בטון פולימרי עשויים להיות דווקא יקרים יותר מייצור של בטון קלאסי. לכן, מחיר המוצר המוגמר יהיה מעט יקר יותר בהשוואה לזה של הבטון המוכר לנו ללא תוספת הפולימרים. עם זאת, התכונות הייחודיות של החומר לטווח הארוך הופכות את ההשקעה הנוספת לכדאית.

לסיכום, השילוב המיוחד בין החומרים מהם מיוצר הבטון הקלאסי לבין הפולימרים השונים יוצר מגוון רחב של חומרי גלם איכותיים המשמשים בעיקר לתעשיית הבנייה. בטון פולימרי יהיה לרב עמיד יותר בפני חומרים כימיים וחומצות חזקות, נזקי אקלים מצוברים או לחץ רב – תלוי בתרכובת המיוחדת בה נעשה שימוש. במרבית המבנים בהם נעשה שימוש בבטון פולימרי ההבדל לא יראה לעין משום שניתן לצבוע את הבטון ולחפות אותו בדיוק באותה צורה שמעצבים את הבטון הסטנדרטי.