מרבית היום אינכם חושבים על הביוב שלכם, כל עוד הכל זורם כשורה. לאחר מקלחת, לאחר שהורדתם את המים או שטפתם את הכלים. המים, הסבון והלכלוך זורמים לאי שם – וכל עוד חדרי הבית מדיפים ניחוחות נעימים, אינכם חושבים על התשתית הענפה שנועדה להעניק לכם את אותה שלוות הנפש. בפועל, מערכת מורכבת של צינורות, בתוך ומחוץ לבית, כמו גם אותה רשת מסועפת של צינורות מתחת למדרכות והכבישים – אחראית לפינוי כל אותם חומרים ומרכיבים שאנו מעוניינים לשמור רחוק… רחוק מהעין ומהנחיריים.

שוחות הביוב – אנו רואים רק את קצה הקרחון

במצב רגיל, אם צנרת הביוב אינה חלק מעיסוקנו היום יומי, נתקל רק בפתחי שוחות הביוב. אותו מכסה ביוב העשוי מבטון, PVC או יצקת. מכסים אלה מכסים מערכת מסועפת המשתרעת, לרב בצורת שתי וערב, לצדי המבנים השונים ברחוב, כמו גם מתחת לכבישים, מדרכות ואפילו חניונים בעיר.

שוחות הביוב מיוצרות מפלסטיק חזק או מבטון, כאשר הפתחים שלהם נבדלים זה מזה בגודלם ובצורתן. לעתים נמצא פתחי שוחות הפונים לשפת הכביש, וכוללים פתחי ניקוז על מנת לאפשר למי גשמים לזרום לתוכם, מבלי להציף את השטח העירוני.

איך השוחות מורכבות? ומה נעשה במקרה של תקלה?

שאלה נפוצה שעולה בנוגע להתקנת שוחות הביוב בבתים פרטיים, הוא מה הגובה של תחתית השוחה. כאשר מדובר בשוחה עירונית, הגובה נקבע במידה רבה על ידי הגדרות התשתית ברשות, אך מה לגבי החצרות והגינות הפרטיות? התשובה טמונה בשני חוקיים הנדסיים. הראשון הוא חוק הגרביטציה – הביוב הפרטי, מתחבר בצינור העובד על בסיס אותו חוק שגרם לתפוח ליפול על ראשו של ניוטון – מלמעלה למטה.

לכן תחתית השוחה הפרטית נמצאת תמיד מעל זו העירונית. אך ישנה עוד סיבה לכך. נניח יש תקלה בקו הביוב, וכמות גדולה של ביוב זורמת לשוחה. האם נרצה שהמים יצוצו בחצר פרטית של בית זה או אחר, או שיעלו דווקא לכביש המשרת את העיר?

במצב כזה מרבית המהנדסים יעדיפו שהמים, המדיפים ניחוח לא נעים במקרה הטוב, וסכנה בריאותית של ממש במקרה הגרוע, יעלו לחלקה משותפת. לכן, בעקבות חוק פיזיקלי אחר המכונה "כלים שלובים"  לפיו המים יזרמו עד שיגיעו לגובה אחיד – ללא קשר לעומק הכלים, נעדיף שהצינורות העמוקים יותר יהיו העירוניים.

עומק שוחה ושיפועה

עוד שאלה שעולה פעמים רבות בהקשר שוחות הביוב היא איזה שיפוע מותר להגדיר לכל שוחה. בבתים פרטיים רבים בהם נעשה שימוש בצינורות בעובי משתנה, עומק השוחה בדרך כלל לא יעלה על קוטרה, אך הדבר תלוי בתכנון האדריכלי. השיפוע המקסימלי שנקבע לכל צינור תלוי בעוביו (לדוגמה עבור צינור בקוטר ארבעה אינץ' – השיפוע המקסימלי הוא 5%). מטרות התקנים השונים נועדו על מנת ליצור מערכת יציבה, שסיכויי קריסתה קטנים, במקרים של תקלות.
לסיכום, שוחות הביוב הן נושא מורכב, ולפני שמתחילים לתכנן את מערכת הביוב הפרטי, מומלץ להתייעץ במהנדס מקצועי, על מנת לתכנן את המערכת באופן אופטימלי.