פרויקטים גדולים לבניין תשתיות זקוקים בין היתר לשינוע של ציוד כבד ומכונות. בפרויקטים מן הסוג הזה אין מקום לטעויות וכל פרט קטן הוא בעל משמעות. השאלה היא כיצד ניתן להוריד עלויות ומה הקשר בין בניית תשתיות לבין לוגיסטיקה.

באופן עקרוני, לוגיסטיקה מתייחסת לניהול זרימת משאבים לרבות טובין ומידע בין נקודת מוצא לנקודת יעד. המטרה היא להשתמש בעקרונות מנחים לטובת מילוי דרישות הלקוח. קהל היעד העיקרי שנהנה משירותי לוגיסטיקה ברמה גבוהה כולל אנשים פרטיים, חברות, ארגונים, מוסדות ציבור, קבלנים ועוד.

מדוע יש צורך בניהול לוגיסטיקה?

בעת בניית תשתיות נדרשים תכנון, יישום ובקרה של תהליכים לוגיסטיים. התהליכים כורכים יחד מידע רלוונטי עם אמצעי תחבורה, מלאי, אחסנה, טיפול בחומרים, אריזה ולעיתים גם אבטחה. הדרך היחידה לפקח ולבקר אחר התהליכים הללו היא באמצעות ניהול לוגיסטיקה ורכש נכון. זהו מושג מרכזי הבא לידי ביטוי בכל סוגי הפרויקטים ובעיקר בעת בניית תשתיות. הניהול מתייחס לרכש לוגיסטי, לוגיסטיקת ייצור, לוגיסטיקת הפצה ולוגיסטיקה לאחר מכירה. בשנים האחרונות החלו מנהלים מוסמכים בתחום הלוגיסטיקה לעסוק גם בסילוק פסולת לפי הוראות המשרד להגנת הסביבה והגורמים הרלוונטיים.

ניהול לוגיסטי נכון מצמצם הוצאות במספר מישורים מקבילים. במישור הטכני, הניהול קובע את אופי הקצאת המשאבים והעמידה באפיון הפרויקט. לאחר מכן ניתן לנצל את היתרונות של ניהול ברמה גבוהה על מנת לבצע את השינוע של הציוד הכבד והמכונות אל האתר. הניהול חוסך הוצאות מיותרות, מרכז את כל הבקשות תחת קורת גג אחת ומאפשר פיקוח אפקטיבי לאורך זמן. הוא תורם בהתנהלות מול רשויות מוניציפאליות, מהנדסים ובעלי מלאכה בתחומים שונים. מנהל עם הכשרה בתחום הלוגיסטיקה יכול לפתור בעיות בלתי צפויות ולחסוך עוגמת נפש מהקבלן המבצע.
ההכשרה של מנהל בתחום הלוגיסטיקה

הדרישה לשינוע ציוד כבד ומכונות בפרויקטים גדולים לבניין תשתיות היא חלק מהתחום של ניהול שרשרת הספקה. מנהל עם רקע בתחום הלוגיסטיקה נדרש להכיר היטב את התחום הזה והכשרתו מאפשרת טיפול בניהול המשאב האנושי בארגונים, ניהול מערכות רכש והספקת מלאי מתקדמות, ניהול מערכות הצטיידות ואחזקת תשתיות הייצור וניהול מערכות תובלה ושינוע. בעידן המודרני המנהל מכיר את הנושא של מערכות מידע לוגיסטיות ואת הקשר בין מודלים מתקדמים של חקר ביצועים לבין כלכלה לוגיסטית.

אין סיבה לבצע פרויקטים מורכבים של בניית תשתיות ללא ניהול לוגיסטיקה ראוי. הניהול הוא אינו פריבילגיה, אלא חלק בלתי נפרד מרשימת הדרישות של אנשי מקצוע. את הניהול רצוי לתאם מול חברה העוסקת בתחום הלוגיסטיקה ומכירה אותו מקרוב. ניסיון הוא פקטור משמעותי ביכולת של המנהל לפקח, לבקר ולעקוב אחר שינוע ציוד כבד ומכונות בפרויקטים גדולים. הניהול מיושם מהשלבים הראשונים של אפיון הפרויקט ועד הביצוע בשטח. השקעה בניהול משתלמת בטווח הקצר והארוך והיא חוסכת עלויות רבות.