כשמתכננים מפעלים ומערכי ייצור, צריך לבחון את סביבת העבודה מבפנים ומבחוץ. המטרה של תכנון מפעל, גם אם מדובר בתכנון מחדש וגם אם תכנון מאפס, היא להשתמש במבנה החלל כדי לשפר את תהליך העבודה. איך עושים את זה? על ידי ניסוח תוכנית כללית לשינוי שלד המפעל ניתן להגיע לתוצאות נפלאות.

כשאנחנו חושבים על תכנון תשתיות מחדש אנחנו חושבים על ייעול כוח האדם וסביבת הייצור גם יחד. כדי להגיע לתוצאה הרצויה חללי עבודה רבים מחליטים לבצע תכנון מחדש של כל התשתיות – חשמל, מיזוג, מערכות ניקוז ואפילו נגרות.

המטרה המרכזית כשעושים תכנון של סביבת עבודה הוא – לא לתכנן אותה עוד פעם מחדש. אנחנו רוצים שהמפעל שלנו יהיה בנוי בצורה כזאת שתהיה יעילה במשך שנים, גם עם השתנות הטכנולוגיה ואולי גם הכיוונים העסקיים שאליו הוא הולך. בתהליך התכנון יש לקחת בחשבון לא רק גורמים מבניים בסיסיים אלא גם גורמי כוח אדם, תקציב ופוטנציאל התרחבות העסק.

תכנון חללי עבודה: מאיפה מתחילים?

השלב הראשון באופן טבעי הוא הרכבת תכנית העבודה. בשלב הזה נערוך מחקר מקיף על העסק והצרכים המבניים שלו ואז נגדיר – איזה מפעל יהיה החכם, הנוח והיעיל ביותר עבור העסק הספציפי הזה? במהלך המחקר נבחן את השטחים שבבעלות החברה, המיכון שיהיה במפעל, הגדרת התפקידים השונים, תפקידם בכוח וכמותם ובחינת שיטות העבודה.

בהמשך מגיע שלב התכנון הפונקציונלי יותר – כיצד ייראו מערכי המפעל. החל ממערכות אינסטלציה, ועד המערכות הלוגיסטיות, בשלב הזה השיח יתמקד בעיקר בניצול השטחים ובתכנון התשתיות הבסיסיות ביותר כדי להבטיח את מטרת העל: ייעול סביבת העבודה.

תכנון מערכת אינסטלציה – איך עושים את זה?

מערכות ניקוז הן מהתשתיות החשובות ביותר בכל מבנה, ובמיוחד במפעל ובחלל עסקי. כשמתחילים לתכנן את מערכת האינסטלציה בבניין, צריך קודם כל להבין מה התשתיות הנדרשות למערכות הניקוז השונות ולתפקוד המפעל. את המחקר הזה ואפיון הצרכים יעשה מהנדס מים וביוב, שמבין את כל הרבדים של תכנון מערכת אינסטלציה מסחרית וגדולה. מהנדס המים ידע מה בדיוק צריך להקים עבור המערכת, כמה זה יעלה ומה תהיה התועלת. מה שמיוחד במערכות ניקוז הוא שאת מרבית ההקמה נבצע בשלב הבנייה הרטובה, כלומר ביסודות המבנה וברצפה. מה זה אומר? כשמתעסקים בבנייה רטובה טווח הטעות קטן מאוד וכל שינוי – יקר משמעותית.

מערכת אינסטלציה מתחלקת לכמה חלקים: מקור האספקה הראשי, שמכונה בז’רגון המקצועי “גמל”, צנרת אספקה עבור המשתמשים עצמם, מערכת לניקוז מי גשם, מערכת ביוב סניטרי ובמקרה של מפעלים, מערכת ביוב תעשייתית. מתכנן האינסטלציה או מהנדס הביוב מחויב להרכיב את כל החלקים הללו על פי הנחיותיו של יועץ הבטיחות של המפעל, ולהתחשב במיוחד במערכות החשמל ובטיחות האש.

התכנון עצמו של מיקום כל חלק במערכת האינסטלציה של המקום צריך להתבצע כבר בתחילת הפרויקט. זאת בשל חשיבותן של מערכות ניקוז בתפקוד יעיל של כל מבנה, במיוחד מבנה תעשייתי.